Publications

2023

Delgado-Osorio, X. / Koval, V. / Hartig, J. / Harsch, C. (2023). Strategic processing of source text in reading-into-writing tasks: A comparison between summary and argumentative tasks. Journal of English for Academic Purposes, 62, 101227. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2023.101227.

Dobric, N. / Cesnik, H. / Harsch, C. (Eds.) (submitted). Advanced Methods In Language Testing. Peter Lang.

Harsch, C. (in print). Large-scale assessment. In F. Matz & D. Rumlich (Eds.), Examinations in Foreign Language Teaching: Theory and Practice. Peter Lang.

Harsch, C. (2023): Book review: Reflecting on the Common European Framework of Reference for Languages and its Companion Volume. Language Testing, 40(2). https://doi.org/10.1177/02655322221144788.

Harsch, C. / Koval, V. / Delgado-Osorio, X. / Hartig, J. (in review): Usability of CEFR Companion Volume scales for the development of an analytic rating scale for academic integrated writing assessment. CEFR Journal – Research and Practice.

Harsch, C. / Vahlenkamp, H. / Müller-Karabil, A. (2023): “Du musst immer etwas sagen – ob das richtig ist, ob das falsch ist…” – Herausforderungen für internationale Studierende im Bereich der Mündlichkeit. Fremdsprachen und Hochschule, 98.

Huhta, A. / Harsch, C. / Leontjev, D. / Niemegen, L. (in print). Diagnosing Writing. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315511979-5.

2022

García Fernández, I. / Harsch, C. / Pérez Novo, E. (2022): Assessing speaking skill in English in Cuban Higher Education. Transformación, 18(1), pp. 127–138.

Harsch, C. (2022): Buchrezension Hinger/Stadler “Testen und Bewerten fremdsprachlicher Kompetenzen. Eine Einführung ”. Deutsch als Fremdsprache 59(3), pp. 184–186.

2021

Brandt, A. / Buschmann-Göbels, A. / Harsch, C. (Eds.) (2021). Rethinking the language learner. Paradigmen – Methoden – Disziplinen. Fremdsprachen in Lehre und Forschung. AKS Verlag.

Bergmann, S. (2021). Orientations and Motivations of Arabic Learners in Jordan. LingUU Journal, 5(2), pp. 83–95.

Freudenberg-Findeisen, R. / Harsch, C. / Middeke, A. (Eds.) (2021). Zur sprachlichen und gesellschaftlichen Integration neu zugewanderter Menschen. Eine Bilanz. Materialien Deutsch als Fremdsprache Bd. 105.

Harsch, C./ Müller-Karabil, A. / Buchminskaia, E. (2021). Addressing the challenges of interaction in online language courses. System, 103, 102673.

Harsch, C. / Seyferth, S. / Villa Larenas, S. (2021). Evaluating a collaborative and responsive project to develop language assessment literacy. Language Learning in Higher Education, 11(2), pp. 311-342.https://doi.org/10.1515/cercles-2021-2020.

Harsch, C. / Seyferth, S. (2021). Revamping the finals – Transparenz und Vergleichbarkeit schriftlicher Abschlussprüfungen. In Brandt, A. / Buschmann-Göbels, A. / Harsch C. (Eds.), Rethinking the language learner. Paradigmen – Methoden – Disziplinen. Fremdsprachen in Lehre und Forschung (pp. 124-148). AKS Verlag.

Harsch, C. (2021). Mehrsprachigkeitspolitik an der Universität Bremen – Umsetzung am FZHB. In  Kirchmeyer, S. (Ed.), Klassisch – modern – digital. Fremdsprachenunterricht an Hochschulen zwischen Tradition und Moderne (pp. 92-99). Dokumentation der 30. Arbeitstagung des AKS 2018.

Müller-Karabil, A. / Harsch, C. / Vahlenkamp, H. (2021). Bereit für den Studienstart? Empirische Erkenntnisse aus einer Langzeitstudie zur sprachlichen Vorbereitung von Geflüchteten auf die Hochschulen. In Freudenberg-Findeisen, R. / Harsch, C. / Middeke, A. / Wegner, A. (Eds.), Was haben wir geschafft und was muss noch getan werden? Zur sprachlichen und sozialen Integration von Geflüchteten und anderen Zugewanderten (pp. 225-251). Materialien Deutsch als Fremdsprache, Bd. 105.

Müller-Karabil, A. / Harsch, C. (2021). Refugee students in German Higher Education: How perceptions of time and language impact on academic experiences. In Berg, J. / Grüttner, M. / Schröder, S. (Eds.), Studying equals integration? Dynamics of integration for refugees in higher education (pp. 55-75). Springer VS.

Müller-Karabil, A. / Berthold, U. / Ribbeck, G. von / Harsch, C. (2021). Deutsch für den Hochschulkontext: Erfahrungen aus einem sprachlichen Vorbereitungsprogramm für Geflüchtete. In Brandt, A. / Buschmann-Göbels, A. / Harsch C. (Eds), Rethinking the language learner. Paradigmen – Methoden – Disziplinen. Fremdsprachen in Lehre und Forschung (pp. 94-104). AKS Verlag.

2020

Harsch, C. / Caridad Collada Peña, I. de la / Gutiérrez Baffil, T., Castro Álvarez, P. / García Fernández, I. (2020). Interpretation of the CEFR Companion Volume for developing rating scales in Cuban higher education. CEFR Journal Research and Practice 3, pp. 87-97.

Harsch, C. / Kanistra, P. (2020). Using an innovative standard setting method to align integrated and independent writing tasks to the CEFR. Language Assessment Quarterly 17(3), pp. 262-281. https://doi.org/10.1080/15434303.2020.1754828.

Harsch, C. (2020). Schreibkompetenzen beurteilen und rückmelden. Fremdsprachen Lehren und Lernen 49 (1), pp. 99-112.

Harsch, C. / Seyferth, S. (2020). Marrying achievement with proficiency – developing and validating a local CEFR-based writing checklist. Assessing Writing 43. http://doi.org/10.1016/j.asw.2019.100433.

Harsch, C. / Malone, M. (2020). Language proficiency: Definitions, scales (ACTFL, CEFR, ILR). In Winke P. / Brunfaut, T. (Eds.), Handbook of Second Language Acquisition and Language Testing. Routledge.

Jager, S. / Baten, L. / del Pilar Gallego, L. / Peña Collada, I. / Harsch, C. / Fernández Peraza, A. V. (2020). Sustainability and Inter University Collaboration in Higher Education: Capacity Building for English for Specific and Academic Purposes (ESAP). In Barr, D. / Bañados, E. / Gimeno, A. (Eds.), WorldCALL 2018 Conference Proceedings (pp. 5-9). Universidad de Concepción.

2019

Bärenfänger, O./ Harsch, C. / Tesch, B. / Vogt, K. (2019). Reform, Remake, Retusche? – Diskussionspapier der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung zum Companion to the CEFR. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung 30(1), pp. 3-9.

Harsch, C. (2019). English varieties and targets for L2 testing. In Hall C. J. / Wicaksono, R. (Eds), Ontologies of English. Conceptualising the language for learning, teaching, and assessment (pp. 165-186). Cambridge University Press.

Harsch, C. (2019). Stufenmodelle interkultureller Kompetenz. In Fäcke C. / Meißner F.J. (Eds.), Handbuch der Mehrsprachigkeits- und Mehrkulturalitätsdidaktik (pp. 256-260). Narr-Verlag.

Müller-Karabil, A. / Ringwald, C. / Seyferth, S. (2019). Analyse von (Test)Aufgaben zum Leseverstehen. In Brandt, A. / Buschmann-Göbels, A. / Harsch C. (Eds.), Rethinking the Language Learner: Paradigmen – Methoden – Disziplinen. Erträge des 7.Bremer Symposions (Fremdsprachen in Lehre und Forschung Bd. 53) AKS-Verlag.

Müller-Karabil, A. / Harsch, C. (2019). Sprachlernwege geflüchteter Menschen im Vorbereitungsstudium. Fremdsprachenunterricht und Hochschule, 94, pp. 31-61.

Seyferth, S. (2019). Fremdsprachenlehrkräfte als Expertinnen und Experten im Forschungsprozess: Wie können sie selbst davon profitieren? In Falkenhagen, C. / Funk, H. / Reinfried, M. / Volkmann, L. (Eds.), Sprachen lernen integriert – global, regional, lokal. Dokumentation zum 27. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (Beiträge zur Fremdsprachenforschung Bd. 15) (pp. 201-212). Schneider Verlag.

2018

Abdulhaleem, E. / Harsch, C. (2018). Using the CEFR Scales to Assess Students’ Proficiency Levels in a Saudi-Arabian Higher Education Context. In Brandt, A. / Buschmann-Göbels, A. / Harsch C. (Eds.), Der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen für Sprachen und seine Adaption im Hochschulkontext. Erträge des 6. Bremer Symposiums. (Fremdsprachen in Lehre und Forschung Vol. 51) (pp. 167 – 178). AKS Verlag.

Borghetti, C. / Beaven, A. (Eds.): Study abroad and interculturality. Perspectives and discourses. Roudledge.

Brandt, A. / Buschmann-Göbels, A. / Harsch, C. (Eds.) (2018). Der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen für Sprachen und seine Adaption im Hochschulkontext. Erträge des 6. Bremer Symposions. (Fremdsprachen in Lehre und Forschung, Vol. 51). AKS Verlag.

Buschmann-Göbels, A. / Rodewald, C. (2018). Interkulturelles Lernen für die Schule: Deutschförderung für Lehrkräfte aus aller Welt – Der Bremer Weg. In Brandt, A. / Buschmann-Göbels, A. / Harsch C. (Eds.), Der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen für Sprachen und seine Adaption im Hochschulkontext. Erträge des 6. Bremer Symposions. (Fremdsprachen in Lehre und Forschung Vol. 51). AKS Verlag.

Harsch, C. (2018). Diagnose und Beurteilung. In Heinz, S. / Riedel, A. / Riecke-Baulecke, T.  (Eds.). Basiswissen Lehrerbildung: Englisch unterrichten (pp. 275-297). Klett / Kallmeyer.

Harsch, C. / Poehner, M. E. (2018). Enhancing student experience abroad. The potential of dynamic assessment to develop student interculturality. Language and Intercultural Communication, 16(3), pp. 470-490.

Harsch, C. (2018). How suitable is the CEFR for setting university entrance standards?. Language Assessment Quarterly 15(1), pp. 1-7.

Harsch, C. (2018). Developing Listening Test Specifications for Listening. In Liontas, J.I. / TESOL International Association /Deli Carpini, M. (Eds.), TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. Wiley.

Harsch, C. (2018). Discrete Testing of Listening. In Liontas, J. I. / TESOL International Association / Deli Carpini, M.  (Eds.): TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. Wiley.

Makarova, A. (2018). Using the CEFR for assessing discussion in class. In A.Brandt, A. Buschmann-Göbels, & C.Harsch (Eds.), Der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen für Sprachen und seine Adaption im Hochschulkontext. Erträge des 6. Bremer Symposiums. (Fremdsprachen in Lehre und Forschung, Vol. 51) (pp. 65-77). AKS-Verlag.

Ringwald, C. / Harsch, C. (2018). Und dann kommt das große Erwachen an der Uni – Eine explorative Bedarfsanalyse. Fremdsprachen und Hochschule 92, pp. 9-18.

Seyferth, S. (2018). Der GER als Grundlage zur Entwicklungsprachbergreifender Testspezifikationen. In Brandt, A. / Buschmann-Göbels, A. / & Harsch, C. (Eds.), Der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen für Sprachen und seine Adaption im Hochschulkontext. Erträge des 6. Bremer Symposiums. (Fremdsprachen in Lehre und Forschung Vol. 51) (pp. 118 – 144). AKS Verlag.

2017

Buschmann-Göbels, A. / Jahnke, A. (2017): „Bridging Passion and Profession – Lernräume für kooperatives Lernen eröffnen“. In: Harsch, C / Krings, H. P. / Kühn, B. (eds.): Inhalt & Vielfalt: Neue Herausforderungen für das Sprachenlernen und -lehren an Hochschulen. Erträge des 5. Bremer Symposions zum Fremdsprachenlehren und lernen an Hochschulen (Fremdsprachen in Lehre und Forschung, Vol. 50). Bochum: AKS-Verlag 121-134.

Buschmann-Göbels, A. / Jahnke, A. (2017): „Meet the Needs – Lernberatung heterogener Lerngruppen zwischen individuellen Bedürfnissen und fachlichen Anforderungen“. In: Böcker, J. et al: Beratung und Coaching zum Fremdsprachenlernen – Konzepte, Qualitätssicherung, praktische Erfahrungen. Beiträge zu einer Arbeitstagung (Hannover 2015) (Giessener Fremdsprachendidaktik online, 9). Accessed 16 July 2019 from
http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2017/12596/pdf/GiFon_9.pdf.

Buschmann-Göbles, A. / Kühn, B. (2017): “A CEFR-informed e-portfolio in blended learning at a German university”. In: Fergus O’Dwyer et al.: Critical, Constructive Assessment of CEFR-informed language teaching in Japan and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press, 91-106.

Harsch, C. (2017): „Noten und Kompetenzorientierung – wie geht das zusammen?“. In: Die Neueren Sprachen (Gesamtverband Moderne Fremdsprachen Jahrbuch 5/6), 11-22.

Harsch, C. / Ushioda, E. / Ladroue, C. (2017): Investigating the predictive validity of TOEFL iBT scores and their use in informing policy in a U.K. university setting. (Research Report No. RR – 17-41). Princeton: Educational Testing Service. Accessed 16 July 2019 from https://doi.org/10.1002/ets2.12167.

Harsch, C. / Krings, H. P. / Kühn, B. (eds.) (2017): Inhalt und Vielfalt – Neue Herausforderungen für das Sprachenlernen und –lehren an Hochschulen. Erträge des 5. Bremer Symposiums. (Fremdsprachen in Lehre und Forschung Vol. 50). Bochum: AKS-Verlag.

Harsch, C. (2017): Art. «Kompetenz». In: Surkamp, C. (ed.): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart: Metzler, 166-169.

Harsch, C. (2017): Art. «Zertifikate». In: Surkamp, C. (ed.): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart: Metzler, 383-386.

Hartig, J. / Harsch, C. (2017): „Multidimensional structures of competencies – focusing on text comprehension in English as a foreign language“. In: Leutner, D. et al.: Competence Assessment in Education: Research, Models and Instruments. Berlin: Springer VS, 357-368.

Makarova, A. (2017): Researching and Teaching Discussion in English. The genre of discussion: conducting discourse analysis, designing speaking activities and testing assessment forms. LAP Lambert Academic Publishing.

Makarova, A. (2017): „Teaching discussion in the academic settings using genre-based methodology“. In: Pattinson, T. (ed.): IATEFL 2016 Birmingham Conference Selections. Faversham: IATEFL.

2016

Eckes, T. / Müller-Karabil, A. / Zimmermann, S. (2016): „Assessing writing“. In: Tsagari, D. / Banerjee, J. (eds.): Handbook of second language assessment. Boston, MA: De Gruyter, 147 – 164.

Harsch, C. (2016): Standardorientierung im Kontext des Lernens und Lehrens von Sprachen. In: Burwitz-Melzer, E. / Mehlhorn, G. / Riemer, C. / Bausch, K. / Krumm, H. (Hrsg.). Handbuch Fremdsprachenunterricht, A. Francke Verlag, 88-92.

Harsch, C. (2016): „Proficiency“. In: ELT Journal 71 (2), 250 – 253. Accessed July 16 2019 from https://doi.org/10.1093/elt/ccw067.

Harsch, C. (2016): „Nachhaltiges Sprachenlernen oder: “Was bleibt hängen nach einem Sprachkurs?“. In: Bundesraat för Nedderdüütsch (ed.): Plattdüütsch … lehrst jümmerst wat dorto. Lebenslanges Lernen mit Plattdeutsch. (Schriften des Instituts für niederdeutsche Sprache, Vol. 47, edited by Goltz, R.). Bremen: Bundesraat för Nedderdüütsch, 12-15.

Harsch, C. / Hartig, J. (2016): „Comparing C-tests and Yes/No vocabulary size tests as predictors of receptive language skills“. In: Language Testing 33 (4), 555-575.

Harsch, C. / Poehner, M. E. (2016): „Enhancing student experience abroad: The potential of dynamic assessment to develop student interculturality“. In: Language and Intercultural Communication 16(3), 470-490.

Harsch, C. (2016): „Testen“. In: Caspari, D. et al.: Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik. Ein Handbuch. Tübingen: Narr, 204-217.

Harsch, C. (2016): „Der zweite Blick: Meta-Analysen und Replikationen“. In: Caspari, D., et al.: Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik. Ein Handbuch. Tübingen: Narr, 99-107.

Harsch, C. (2016): Benchmarking the revised Integrated Skills In English Exam Suite (ISE) to the CEFR. Internal research report of the benchmarking study conducted March to November 2016, Trinity College London.

Harsch, C. (2016). Formen und Verfahren der Evaluation von Lernleistungen. In Martinez, H. / Hallet, W. / Königs, F.G. (Eds.). Handbuch Methoden im Fremdsprachenunterricht. Klett/Kallmeyer Verlag.

Schulz, A. / Seyferth, S. (2016): „Schreibkompetenz stärken: Bestandsaufnahme zum Aufbau der dezentralen Schreibwerkstatt im Fachbereich Sprach- Literaturwissenschaften“. In: Resonanz. Magazin für Lehre und Studium an der Universität Bremen, Wintersemester 2016/17, 11-15. Accessed online 16 July 2019 from
https://blogs.uni-bremen.de/resonanz/2016/10/17/schreibkompetenz-staerken/

Seyferth, S. (2016): „Eine Frage der Verantwortung – Zur Assessment Literacy von Lehrkräften am Beispiel mündlicher Klassenarbeiten im Französischunterricht“. In: Hethey, M. / Jöckel, A. (eds.): Perspektiven eines reflexiven Wissenschaftsverständnisses in der fremdsprachendidaktischen Forschung. (Studien zur Fremdsprachendidaktik und Spracherwerbsforschung Vol. 6). Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 113 – 136.

Seyferth, S. (2016): „(Review) Bayerlein, Oliver (ed.) (2015): Campus Deutsch. Deutsch als Fremdsprache B2/C1 (München: Hueber Verlag)“. In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht. 21 (1), 263 – 267.

Spencer – Oatey, H. / Harsch, C. (2016): „The Critical Incident Technique“. In: Zhu Hua (ed.): Research Methods in Intercultural Communication: A Practical Guide. Chichester, Wiley-Blackwell, 223-238.

2015

Brandt, A. / Buschmann-Göbels, A. (2015): „(Review) Milne Judith / McVarish Catherine (eds.) (2014): Teacher Educators Rethink Self-Assessment in Higher Education: A Guide for the Perplexed. (New York: Peter Lang)“. In: Fremdsprache und Hochschule 88, 85 – 91.

Buschmann-Göbels, A. / Bornickel, M. / Nijnikova, M. (2015): „Meet the Needs – Lernberatung und tutorielle Lernbegleitung heterogener Lerngruppen zwischen individuellen Bedürfnissen und fachlichen Anforderungen“. In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 20 (1).

Buschmann-Göbels, A. (2015): „Individuelles Sprachenlernen mit Beratung – Förderung von Mehrsprachigkeit im Tutorenprogramm am Fremdsprachenzentrum der Hochschulen im Land Bremen (FZHB)“. In: Fremdsprachen und Hochschule 88, 49 – 57.

Harsch, C. / Hartig, J. (2015): What are we aligning tests to when we report test alignment to the CEFR? Language Assessment Quarterly 12(4), 333-362.

Harsch, C.  (2015): „Assessment Literacy – Trend oder Notwendigkeit?“. In: Böcker, J. / Stauch, A. (eds.): Konzepte aus der Sprachlehrforschung – Impulse für die Praxis. Festschrift für Karin Kleppin. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 489-509.

Rodewald, C. (2015): „Bremen’s Tutorial Language Program – A mixture of autonomous and collaborative learning“. In: Language Teaching Tomorrow. Accessed 16 July 2019 from https://verkkolehdet.jamk.fi/languageteachingtomorrow/2015/06/10/bremens-tutorial-language-program-a-mixture-of-autonomous-and-collaborative-learning/.

2014

Harsch, C. / Schröder, K. (2014): „Der C-Test und sein schulischer Wert. Eine Lanze für mehr C-Tests in der Schule“. In: Grotjahn, R. (ed.): Der C-Test: Aktuelle Tendenzen/The C-Test: Current Trends. (Language Testing and Evaluation Vol. 34). Frankfurt a. M.: Lang, 315-324.

Harsch, C. (2014): „General Language Proficiency Revisited: Current and future issues“. In: Language Assessment Quarterly 11 (2), 152 – 169.

Harsch, C. (2014): „Aufgaben zur Förderung und Bewertung der Lesekompetenz“. In: Edelhoff, C. / Schröder, K. (eds.): Skills, Kompetenzen und Bildung. Leseverstehen im kommunikativen Englischunterricht. Reihe Perspektiven Englisch 10. Braunschweig: Diesterweg, 54-56.

Kozik-Rafii, V. / Lavagno, A. / Seyferth, S. (2014): „Schnittstellen zwischen selbstgesteuertem und nicht-selbstgesteuertem Lernen – Möglichkeiten einer Zusammenarbeit bei Tandem-Projekten, Schwerpunkt mündliche Interaktion: Evaluation und Leistungsmessung“. In: Tandem-Neuigkeiten 56, 3 – 16.

Seyferth, S. / Kul, A. / Karakaşoğlu, Y. (2014): „Wissenschaftssprache Deutsch – Ein Angebot für mehrsprachige Lehramtsstudierende an der Universität Bremen“. In: Knorr, D. / Neumann, U. (eds.): Mehrsprachige Lehramtsstudierende schreiben. Schreibwerkstätten an deutschen Hochschulen. Münster: Waxmann, 154 – 162

2013

Arras, U. / Müller-Karabil, A. / Zimmermann, S. (2013): “On equal footing? Accommodations for disabled candidates in the TestDaF”. In: Tsagari, D. / Spanoudis, G. (ed.): Assessing L2 students with learning and other disabilities. UK, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars, 271 – 286.

Buschmann-Göbels, A. (2013): „Das Tutorenprogramm am FZHB. Individuelles Sprachenlernen mit Beratung“. In: Resonanz. Magazin für Lehre und Studium an der Universität. Schwerpunktthema: Lehren und Lernen im Fokus.

Harsch, C. (2013): How external tests can support teaching and learning in the foreign language classroom. Oxford: Oxford University Press.

Harsch, C. / Martin, G. (2013): “Comparing holistic and analytic scoring methods: issues of validity and reliability”. In: Assessment in Education 20 (3), 281 – 307.

Makarova, A. (2013): (EdD thesis) An examination of the concept of “genre” as a tool for the design of speaking activities for English for specific purposes (ESP). Accessed 19th September from http://oro.open.ac.uk/49069/.

2012

Arras, U. / Müller, A. (2012): Fairness bei der Leistungsmessung: Der TestDaF für Menschen mit Behinderung. Babylonia, 12 (3), 70 – 74.

Buschmann-Göbels, A. / Kamitz, A. (2012): “Autonom und ganz präsent – Förderung und Qualitätssicherung autonomen Fremdsprachenlernens an der Hochschule“. In: Reich, A. / Spänkuch, E. (ed.): Exzellent und initiativ. Qualitätsentwicklung und –Sicherung in der Sprachausbildung an Hochschulen. Bochum: AKS-Verlag, 119 – 126.

Dozentinnenteam des Fremdsprachenzentrums (2012): “Zur Entwicklung einer analytischen Bewertungsskala für mündliche Prüfungen”. In: Arntz, R. / Krings, H. / Kühn, B. (eds.): Autonomie und Assessment. Erträge des 3. Bremer Symposiums (Fremdsprachen in Lehre und Forschung). Bd. 47, Bochum: AKS-Verlag, S. 93 – 104.

Harsch, C. / Martin, G. (2012): “Adapting CEF-descriptors for rating purposes: Validation by a combined rater training and scale revision approach”. In: Assessing Writing 17. 228–250.

Harsch, C. (2012): “Kompetenzen entwickeln, Performanzen überprüfen – Synergien zwischen Lern- und Testaufgaben nutzen”. In: Hinger, B. / Unterrainer, E. / Newby, D. (eds.): Sprachen lernen: Kompetenzen entwickeln – Performanzen (über)prüfen. (Conference Proceedings of the österreichischen Gesellschaft für Sprachendidaktik Vol. 5). Innsbruck: ÖGSD, 56 – 76.

Harsch, C. / Tesch, B. (2012): “Standards (Lernaufgaben und Testaufgaben)”. In: Fäcke, C. / Martinez, H. / Meißner, F. (eds.): Mehrsprachigkeit. Bildung – Kommunikation – Standards. Stuttgart: Klett, 245 – 248.

Harsch, C. (2012): “Der Einsatz von Sprachtests in der Fremdsprachenforschung: Tests als Untersuchungsgegenstand und Forschungsinstrument”. In: Doff, S. (eds.): Empirisch basierte Methoden in der Fremdsprachenforschung: Eine Einführung. Tübingen: Narr, 150-183.

Leucht, M. / Harsch, C. / Pant, H. A. / Köller, O. (2012): “Steuerung zukünftiger Aufgabenentwicklung durch Vorhersage der Schwierigkeiten eines Tests für die erste Fremdsprache Englisch durch Dutch Grid Merkmale”. In: Diagnostica. 58/1, 31 – 44.

2011

Buschmann-Göbels, A. / Rodewald, C. / Heyse, L. (2011): “Selbstlernen mit Beratung – Die Gestaltung einer motivierenden Lernumgebung”. In: Arntz, R. / Krings, H. / Kühn, B. (eds.): Autonomie und Motivation. Erträge des 2. Bremer Symposions. Bochum: AKS-Verlag 114 – 126.

Harsch, C. (2011): “Die Rolle externer Tests in der neuen Evaluationskultur”. In: Börner, Otfried / Lehmann, Christa (eds.): Kommunikativer Fremdsprachenunterricht. Positionen – Postulate – Perspektiven. Reihe Perspektiven Englisch Vol. 9. Braunschweig: Diesterweg, 32-36.

Harsch, C. / Hartig, J. (2011): “Modellbasierte Definition von fremdsprachlichen Kompetenzniveaus am Beispiel der Bildungsstandards Englisch”. In: Zeitschrift für Interkulturelle Fremdsprachenforschung. 6 – 17.

Harsch, C. / Rupp, A. A. (2011): “Designing and scaling level-specific writing tasks in alignment with the CEFR: a test-centred approach”. In: Language Assessment Quarterly, 8(1), 1 – 34.

Ushioda, E. / Harsch, C. (2011): Addressing the needs of international students with academic writing difficulties: Pilot Project 2010/11. Strand 2: Examining the predictive validity of IELTS scores. Internal report. University of Warwick, UK: Centre for Applied Linguistics.

2010

Harsch, C. / Schröder, K. (2010): “Hoffnungsvoller Aufbruch. Neue Zeiten für Leistungserhebung, Leistungsmessung und Benotung”. In: Praxis Englisch, 3, 44 – 46.

Harsch, C. / Pant, Hans A. / Köller, O. (eds.) (2010): Calibrating Standards- based Assessment Tasks for English as a First Foreign Language. Standard-setting Procedures in Germany. Münster: Waxmann.

Harsch, C. (2010): “Schreibbewertung im Zuge der Normierung der KMK- Bildungsstandards: Der „niveauspezifische Ansatz“ und ausgewählte Schritte zu seiner Validierung”. In: Aguado, K. / Vollmer, H. / Schramm, K. (eds.): Fremdsprachliches Handeln beobachten, messen und evaluieren: Neue methodische Ansätze der Kompetenzforschung und Videographie. KFU Kolloquium Fremdsprachenunterricht. Frankfurt/Main: Lang, 99 – 117.

Harsch, C. / Hartig, J. (2010): “Empirische und inhaltliche Analyse lokaler Abhängigkeiten im C-Test”. In: Grotjahn, R. (ed.): Der C-Test: Beiträge aus der aktuellen Forschung/The C-Test: Contributions from Current Research. Frankfurt/Main: Lang, 193 – 204.

Harsch, C. / Tiffin-Richards, S. P. (2010): “Setting Standards in line with the Common European Framework of Reference”. In: Harsch, C. / Pant H. A. / Köller, O. (Eds.): Calibrating Standards-based Assessment Tasks for English as a First Foreign Language. Standard-setting Procedures in Germany. Münster: Waxmann, 9 – 38.

Harsch, C. (2010): “Der Kompetenzbegriff in der bildungspolitischen Diskussion”. In: Surkamp, C. (ed.): Lexikon Fremdsprachendidaktik. Stuttgart/Weimar: J.B. Metzler, 140 – 142.
 
Harsch, C. (2010): “Fremdsprachenzertifikate”. In: Surkamp, C. (ed.):

Lexikon Fremdsprachendidaktik. Stuttgart/Weimar: J.B. Metzler, 337 – 339.

2009

Harsch, C. (2009): “Das Nutzen externer Evaluation im fremdsprachlichen Unterricht”. In: Praxis fsu 01/09, 9 – 14.

Harsch, C. (2009): “Lesekompetenzen fördern und überprüfen”. In: What’s new. Autumn 2009, 16 – 18.

Leucht, M. / Harsch, C. / Nöth, D. / Köller, O. (2009): Bereitstellung eines normierten Aufgabenpools für kompetenzbasierte Vergleichsarbeiten im Fach Englisch in der 8. Jahrgangsstufe im Schuljahr 2008/2009. (Technischer Bericht). IQB Berlin.

2008

Harsch, C. / Schröder, K. (2008): “Schülerkompetenzen im Englischen: Textrekonstruktion: C-Test”. In: DESI-Konsortium (eds.). Ergebnisse der DESI-Studie. Weinheim: Beltz, 149 – 156.
 
Harsch, C. / Schröder, K. / Neumann, A. (2008): “Schülerkompetenzen im Englischen: Semikreatives Schreiben”. In: DESI- Konsortium (eds.). Ergebnisse der DESI-Studie. Weinheim: Beltz, 139 – 148.

 

Rupp, A. / Vock, M. / Harsch, C. / Köller, O. (2008): Developing Standards-based Assessment Tasks for English as a First Foreign Language – Context, Processes and Outcomes in Germany. Münster: Waxmann.

 

2007

Harsch, C. / Schröder, K. (2007): “Textrekonstruktion: C-Test”. In: Beck, B / Klieme, E. (eds.): Sprachliche Kompetenzen: Konzepte und Messungen. DESI-Studie. Weinheim: Beltz, 212 – 225.

Harsch, C. / Neumann, A. / Lehmann, R. / Schröder, K. (2007): “Schreibfähigkeit”. In: Beck, B. / Klieme, E. (eds.): Sprachliche Kompetenzen. Konzepte und Messungen. DESI-Studie. Weinheim: Beltz, 42 – 62.

Harsch, C. (2007): Der gemeinsame europäische Referenzrahmen für Sprachen. Leistung und Grenzen. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.

Harsch, C. / Nöth, D. (2007): “Was können die fremdsprachlichen Bildungsstandards der KMK leisten?”. In: Praxis fsu 06/07, 2 – 6.
 
Harsch, C. (2007): “Der Positivansatz als Allheilmittel? Zur Bewertung schriftsprachlicher Kompetenzen”. In: Praxis fsu 03/07, 2 – 6.

2006

Harsch, C. / Schröder, K. (2006): “Der mühsame Weg zur ‚ Neuen Evaluationskultur’ an unseren Schulen”. In: Hosenfeld, I. / Schrader, F. (eds.): Schulische Leistung. Grundlagen, Bedingungen, Perspektiven. Münster: Waxmann, 275 – 288.

Schröder, K. / Harsch, C. / Nold, G.(2006): “DESI– Die sprachpraktischen Kompetenzen unserer Schülerinnen und Schüler im Bereich Englisch. Zentrale Befunde”. In: Neusprachliche Mitteilungen 03/2006, 11 – 32.

2005

Harsch, C. / Schröder, K. (2005): “Schule zwischen Selbst- und Fremdbestimmung: Internationale Sprachtests, PISA, DESI und die ‚neue Evaluationskultur’”. In: Maisch, J. (ed.): Evaluation und Analyse in der Schulentwicklung. Ansätze, Methoden und Beispiele für die Schulpraxis. Donauwörth: Auer, 22 – 36.

2004

Harsch, C. (2004): “Writing Assessment: How the Common European Framework of Reference can be used for developing assessment scales”. In: British Council Germany (ed.): Standards in Language Learning and the Common European Framework. (Conference Report). Berlin: 5 – 6.

Harsch, C. (2004): “Writing Assessment: How the Common European Framework of Reference can be used for developing assessment scales”. In: British Council Germany (ed.): Standards in Language Learning and the Common European Framework. Berlin, British Council.